Del 2 Att optimera sin marknadsföring via internet

 

Marknadsstrategi på nätet

 

Att lägga upp ett strategiskt tänk bakom VAR man som artist är representerad på internet är nödvändigt för att skapa rätt image för artisten, det vill säga att positionera sig rätt för rätt målgrupp. Positionering (Kotler) är ett vedertaget begrepp inom marknadsföring och handlar om att skapa en önskvärd bild och placering av en produkt i konsumentens medvetande, i musikbranschen kallas detta kort och gott image men positionering är egentligen ett mycket större begrepp än vilken typ av kläder och frisyrer man har på scen.

 

Det är också nödvändigt att göra en så fullständig analys som möjligt av vad det överhuvudtaget existerar för communitys/hemsidor, detta för att verkligen lyckas tillgodogöra sig all gratismarknadsföring som finns att tillgå via internet. Detta är en del av omvärldsanalysen som är ett måste, men samtidigt något man automatiskt gör utan att ens tänka på det. Att få ner omvärldsanalysen på papper kan vara ett bra första steg för att kunna strukturera upp en marknadsstrategi. Begränsningen är i detta sammanhang tid då det är tidskrävande för en artist att vara aktiv på många communities samtidigt. Är artisten ett band så kan det vara en bra idé att schemalägga när arbetet med internet ska göras samt dela upp olika communities mellan medlemmarna för att optimera och effektivisera närvaron på internet.

 

 

Differentiering och USP

 

Differentiering (Kotler) är en mycket vanlig marknadsföringsmetod som går ut på att ett företag i sin marknadsföring säger att de på ett positivt sätt skiljer sig från sina konkurenter. Statoil erbjuder till exempel dygnetrunt öppet, fräscha toaletter och korv men bensinen är däremot dyrare än konkurenten Jet, som inte erbjuder något annat än marknadens billigaste bensin.Ett annat begrepp som är relevant för marknadsföring och differentiering är USP, unique selling point eller som det brukar kallas inom muskindustrin SP, selling points.En USP är något unikt och signifikativt för produkten som man lyfter fram i marknadsföringen, exempelvis Duracells batterilivslängd.Ett verktyg för att differentiera sig från konkurenterna.

 

Selling points inom musikbranschen är saker man sätter fokus på i artistens marknadsföringsmaterial, oftast i punktform.Exempel på selling points är genomförda radiointervjuer, bra recensioner, tv-framträdanden, antal lyssningar på myspace, förband åt metallica på sverigeturnén och liknande som vittnar om att artisten har något på gång och att det händer saker kring artisten hela tiden. Arbetar man strukturerat på detta vis med en artists marknadsföring så kan man lyckas bygga en hype i media som leder till att alla vill ha artisten för intervjuer och liknande som i sin tur leder till att många nya människor får upp ögonen för artisten. En lyckad promotionkampanj.

 

 

Egen hemsida

 

Alla är nog med på att man som artist bör ha en facebook bandpage med aktuell musik och för ett par år sedan skulle alla artister med självrespekt ha en myspace och ännu lite längre tillbaka även ha en vanlig hemsida vilket inte alls är lika självklart längre. Det kan däremot vara nyttigt för en artist att ha en trygg hemmabas för fansen, en slags portal för artisten med länkar till sin övriga närvaro på internet, ett turnéschema, den senast uppdaterade biografin och nyheter et cetera, allt insmyckat av den officiella grafiska profilen. Domännamnet för den egna hemsidan ska helst vara www.artisten.se eller www.artisten.com och lätt hittas via google och liknande sökmotorer.Ett representativt huvudkontor för sin internetnärvaro.

 

 


Forum för musik och musikintresserade

 

Det går en hel del trender i detta, många nya sidor ploppar upp och kämpar om besökarstatistik och artister. Vissa sidor verkar ha kommit för att stanna medan andra försvinner lika snabbt som de kom. För de olika sidorna handlar det i mångt och mycket om att erbjuda något som en större konkurrent inte erbjuder eller att nischa sig hårt för att överleva. Återigen differentiering.

 

Ex:

 

 

www.facebook.com

SP: Grupper, bandages, nätverk, inbjudan till event/konserter med direkt svarsmöjlighet.

 

www.bandcamp.com

SP: Bra länkbar musikspelare, användarvänlig, omfattande statistik, merchandiseförsäljning

 

www.myspace.com

SP: streama låtar, lägga till vänner, skicka gästboksinlägg, bulletiner och flyers, privata meddelanden och lyssningsstatistik. Skapa nätverk. Har varit undermålig i ett flertal år.

 

www.youtube.com

SP: Videos, kommentarer och ratings/betyg, starta channels, djuplänka till videos från andra sidor.

 

www.garageband.com

SP: diskutera

 

www.mp3.tv

SP: diskutera

 

www.allears.com

SP: diskutera

 

www.digfi.com

SP: diskutera

 

www.digfisongs.com

SP: diskutera

 

www.yoursound.se

SP: diskutera

 

www.museeker.com

SP: diskutera

www.jamma.se

SP: diskutera

 

www.musikgruvan.se

SP: diskutera

 

www.p3star.sr.se

SP: diskutera

 

www.djportal.nu

SP: för Disc Jockeys

 

www.pop.nu

SP: genre Pop

 

www.helgon.net

SP: genre Metal, Hårdrock, Synth

 

www.agonyzone.com

SP: genre Hårdrock, Metal

 

www.helvetet.org

SP: genre Goth, Synth, Hårdrock

 

www.badboll.nu

SP: genre Trance, Techno,Electro

 

www.skawars.nu

SP: genre Reggae, Ska, Dub

 

www.whoa.se

SP: genre Hip Hop, RnB

 

 

Nyhetsbrev, pressrelease och register

 

Utöver arbetet med hemsida, communityn och forum så är det även bra att bygga upp ett mailregister av människor som är intresserade av att få information från artisten, detta register kan vi kalla nyhetsbrev. Bygg även upp ett parallellt mailregister som används för att göra pressreleaser, detta ska innehålla mailadresser till människor som artisten vill nå ut till inom framförallt media.Ett excel dokument med namn, postadresser, telefon och mail bör kopplas till pressreleaseregistret. För artister som vill ut och spela mycket bör ett bokningsregister för kontakt med arrangörer kontiuerligt uppdateras, ett renodlat mailregister i .txt och ett tillhörande exceldokument med mer utförlig info om kontakterna rekommenderas. Ju mer strukturerat artistens arbete med register är, desto mer kan informationen anpassas för mottagarens önskelmål om innehåll.

 

Ex:

I ett nyhetsbrev kan artisten berätta om hur vilt det gick till på basistens födelsedagsfest och om hur det går i studion. I pressreleasen kan artisten meddela att de skrivit på för ett skivbolag, relasedatum för kommande plattan samt bifoga en länk till en högupplöst promobild. I ett mail till arrangörer så är ovanstående irrelevant och en lista på selling points och myspace-länk räcker oftast. Korta koncisa mail är att föredra, tänk på att arrangörer blir kontaktade av väldigt många. Skriv att ni gärna skickar en promo-cd om så önskas så kanske några svarar med en postadress. Det är absolut inte fel att skicka ut en promo-cd med en färgutskrift med artistbild, selling points och kontaktuppgifter till arrangörer utan tidigare mailkontakt.

 

Den effektivaste metoden är i min privata åsikt telefonkontakt och ett fysiskt utskick i kombination, samtidigt är det den mest kostsamma för artisten både i tid och pengar. När en artist väl skickar ut ett fysiskt promotionmaterial är det väldigt viktigt att utskicket håller hög kvalitet och exempelvis inte är en cdr utan omslag med en trist tillhörande papperslapp med en lång biografi på.Ett sådant utskick kan säkerligen ha motsatt effekt. Mer om hur man gör ett bra promotionmaterial i Promotionskolan del 3.

 

Nätbutiker för nedladdning

 

Sen piratnedladdning blev populärt på internet så har de stora skivbolagen panikartat försökt skapa lagar och tekniska innovationer (t.ex HDCP) för att förhindra olaglig spridning av musik på nätet. Laglig nedladdning via nätbutiker står för en liten men växande del av skivbolagens totala försäljning. Det är framförallt mobiltelefoner och ringtones som är den mest lukrativa delen för nedladdningsidan av branschen. Människor är mer vana att betala för tjänster via sin telefon än för nedladdningar av mp3 via en dator. Det finns väldigt många olika nätbutiker och det kan vara övermäktigt, kostsamt eller omöjligt för artisten att ansluta sig till en del av butikerna. Den lagliga nedladdningen ökar dock för varje år som går. Diskutera framtiden för nedladdning!

 

Ex:

www.itunes.se

www.klicktrack.com

www.bengans.se

Kommentera