Del 3 Promotionutskick

 

 Att presentera sin produkt

 

Tänk nogrannt igenom det material som ni kommer att använda för att marknadsföra och presentera er produkt/musik för arrangörer, bokningsbolag, tidningar och skivbolag. Det rent strukturella upplägget av följebrevet eller mailet ska i min åsikt vara kortfattat, intressant, seriöst, välskrivet och överskådligt. En kreativ och representativ grafisk design på promotionmaterialet hjälper er att fånga intresset. Det handlar om att stå ut från mängden på ett positivt sätt och ibland räcker det inte med att man inom bandet tycker att musiken ”talar för sig själv”, speciellt om mottagaren inte ens kommer till ett lyssningsstadie.

 

I materialet till promotionskolan del 2 så togs Selling Points upp och det är framförallt i ert promotionmaterial dessa kommer till användning. Selling Points kan vara såväl fem som tjugo till antalet, så länge de är relevanta och intressanta så är de BRA. Detta skulle jag personligen tycka var ett bra upplägg av informationen i ett mail/följebrev:

 


ARTISTEN                                                                                                   

 

Hej!

Vi är ett rockband från XXX som just spelat in vårt debutalbum. Vi söker hjälp med XXX. Lyssna gärna på vårt 4-spårs promotionalbum/myspace som heter/är XXX, skivan släpps XXX vilket firas med en releasefest på Sticky Fingers i Göteborg, hör av dig om du har möjlighet att komma förbi och se oss live så skriver vi upp dig på gästlistan.

 

√ Selling point 1 (Ex. Debutalbumet är producerat av Bengt Bengtsson som tidigare producerat artister som Mando Diao och Sahara Hotnights, Bengt sa detta om bandet i en intervju ”det bästa och mest lovande sedan bla bla, hoppet för sveriges Rock n Roll framtid”)

√ Selling point 2 (Ex. live i TV4 morgon 7/3)

√ Selling point 3 (Ex. S- rotation på p3 från och med den 5/3)

√ Selling point 4 (Ex. Spelades i p3 lab den 22/2)

√ Selling point 5 (Ex. 5 av 5 i Groove nr 3 2008)

√ Selling point 6 (Ex. Intervju i tidningen XXX)

 

Övriga inbokade gigs:

x/x Debaser Sthlm

x/x Sigurdsgatan Västerås

x/x Debaser Malmö (med Dr. Kosmos)

x/x Stengade 30, Köpenhamn (med Tim Christensen)

 

MVH

ARTISTEN

Anders, 070XXXXXXX

anders@artisten.com

www.artisten.com

www.myspace.com/artisten

 

Avancerat promotionmaterial

 

Vid fysiskt utskick kan Selling points gärna separeras från det personliga brevet i exemplet på följebrev/mail. Man trycker Selling Points på ett designat tjockt glansigt papper med myspace adresser, logotyp, kontaktuppgifter och skickar även med ett proffsigt bandfoto. Saker med glansiga ytor känns påkostade och därmed seriösa. Skämt åsido, ett paket på posten innehållandes en CD, ett snyggt bandfoto och ett ark med selling points och kontaktinfo med ett personligt skrivet följebrev slår en CDr som det står traxdata på och en handskriven liten lapp med ful handstil. Det mer avancerade promotionmaterialet slår i mina ögon även ett mail där det står hur grymt bandet är och en blå länk som leder till lågupplöst musik på myspace. Materialet bör sticka ut ur mängden och väcka intresse hos mottagaren, samtidigt som det ska vara seriöst och visa att artisten/bandet lägger ner tid och energi på vad de håller på med. Artister/skivbolag som lägger mycket arbete på hur de presenterar sig får mottagarens motivationsfaktor till att arbeta med bandet att höjas avsevärt.

 

 

Checklista för proffessionellt promotionutskick

 

CD med labeltryck

 

Cardboard omslag i 4- färg

 

Biografi, Selling Points, recensioner och bandfoto, tryckt i 4- färg på finare A4 papper.

 

Personligt brev, utskrift på vanligt A4

 

Pappersmapp, där allting ovanstående är instoppad. Klistermärke med bandets logotyp på utsidan av mappen. Gärna ett par extra klistermärken inlagda i mappen.

 

 


Starta eget eller söka skivbolag

 

Ett skivbolag har ofta någon eller några som arbetar med de kontrakterade artisternas promotion, annars hyr de in den tjänsten. Har bandet inget skivbolag så kan en eventuell manager sköta bandets promotion men vanligast är att en eller flera bandmedlemmar axlar detta ganska så omfattande arbete eller själva hyr in tjänsten. Det verkar som att många artiser som sköter sin egen promotion, kanske lite felaktigt fokuserar sitt promotionarbete på att fixa skivkontrakt och/eller bokningsbolag, när de istället kunde ha fokuserat på speltid i radio, recensioner, internetkampanjer, intervjuer, egna gigs och egen skivförsäljning om inte annat för att sedan befinna sig i ett bättre förhandlingsläge gentemot ovannämda.

 

Ett ”trick” som fler och fler använder sig av är att starta ett eget skivbolag som släpper debutskivan och sedan sköter sin egen promotion via skivbolaget med en avsändare som ser mer proffesionell ut än att bandet skickar ut sin egen promotion. Detta måste i så fall skötas snyggt och proffessionellt men blir oftast tyvärr lite töntigt och genomskinligt. Det är i så fall kanske bättre att säga rakt ut att artisten har startat ett skivbolag och släppt plattan själva vilket visar att bandet verkligen satsar på sin musik och tror på den. Det är mycket viktigt att man som skivbolag/bokningsbolag ser en långsiktig framtid i artisten då nästan alla debutskivor går back, men att pengarna tas igen på nästkommande album. Det är av denna anledning skivbolag ofta kräver ett antal så kallade optioner, en juridiskt bindande möjlighet att släppa fler album med artisten. Ett promotionarbete som går bra kan vara mycket givande för bandet men även för personen som sköter arbetet och det är inte så sällan dessa personer börjar arbeta med andra artister på något sätt inom branschen.

 

Skivbolag måste betala NCB rättigheter, så kallade mekaniska rättigheter för upptryckning av skivor med undantag för just promotionexemplaren. Artister utan skivbolag måste också betala NCB om de trycker sin musik och ska sälja den i officiella säljkanaler (Ex. Border, Playgound) Avdrag för promotionexemplar får naturligtvis göras även om artisten trycker upp skivor själv. Många tryckerier för CD kräver uppvisande av kvitto för inbetald NCB-avgift. www.copyswede.se är en bra hemsida för information och kontaktuppgifter på det juridiska området. Copyswede består av 14 medlemsföreningar, däribland STIM, SAMI och NCB.

 

Varje spår ska också förses med en ISRC-kod för att man ska kunna få ersättning från STIM osv. Läs mer om ISRC-koden på www.ifpi.se. Man behöver också en EAN-kod (sträckkod) som man kan köpa på www.grammotex.se.

 

 

Promotionutskick och pressrelease

 

Skillnaden på ett promotionutskick och en pressrelease behöver inte vara så stora och oftast kan i stort sett samma promotionmaterial användas. En pressrelease ska dock ha mer av ett nyhetsvärde i sig för att uppmärksammas medan det viktigaste för promotionutskicket är selling points och presentationen av själva musiken.

 

I musikindustrins dagliga nyhetsbrev (http://www.musikindustrin.nu/ ) kan man se exempel på vad som uppmärksammas. En sverigeturné med ett relativt okänt band kan gott och väl uppmärksammas, likaså ett lovande debutalbums releasefest och releasedatum. Det underlättar naturligtvis mycket om det varit en del mediabevakning tidigare om artisten och om det varit bra recensioner. Export Music Sweden är en organisation som jobbar med spridningen av svensk musik utomland. Om man ska ha en spelning eller turné utomlands kan det vara bra att meddela dem om det. Dom kan hjälpa till på olika sätt och uppmärksamma media om att artisten/bandet är aktivt utomlands. Gå in på www.exms.com för mer information om deras arbete.

Tänk på att promotionarbete är tidskrävande och att det ska passas in med pressläggning och deadlines för de tidningar som man vill komma med i. Att lägga releasedatum för ett album 6-8 veckor efter leverans från tryckeriet är nog ett minimum. Men innan albumet kommer så ska man gärna redan släppt 2-3 singlar som helst ska ha haft radiorotation då detta öppnar många dörrar för övrigt promotionarbete. En promotionplan/marknadsplan för ett skivsläpp är något som får ändras och slipas på kontinuerligt och allt tar oftast längre tid än vad man tror. Någon som är extremt viktigt för en lyckad promotionkampanj är att inte skynda ut en release, många artister som gör sin egen promotion släpper skivan så fort de fått den från tryckeriet, de har en releasefest och sedan arbetar de med promotion efter releasedatum istället för innan. Musik är en färskvara för tillexempel recensenter och radio, ingen vill komma med gårdagens nyheter. Om man tänker på hur mycket arbete som ligger bakom varje minut av inspelad musik och att ett promotionarbete är minst lika viktigt för en lyckad release så är det enklare att förstå hur mycket tid som verkligen krävs.

 

 

Få din musik recenserad

 

Album och Eps har chans att bli recenserade i tidningar och på hemsidor men för detta ändamål är det nästan uteslutande fysiska promotionalbum som krävs. Detta kallas förhänder, gratisplattor, promotionalbum et cetera. Observera att det inte funkar med någon 4-spårs promotion CD eller myspacelänk i detta fall, det ska vara en ordentlig release och ska se ut som ett ”betal ex” av albumet, även om det är ok att det står ”promtional copy” eller ”for promotional use only” på den. Gärna med ett så kallat cardboard (hårdpapp) omslag istället för jewelcase vilket spar in ett frimärke.

Kommentera