Del 7 Inspelning for dummies

Ljudteknikers (red anm. Min) beskrivning av inspelning. Baserat på att spela in 2-5 låtar med sång, gitarr, bas och trummor:

 

Dag 1:

 

Vi träffas i studion, ljudtekniker, trummis, basist och gitarrist. (sång får gärna komma också men det spelar ingen roll för ljudteknikern)

 

  • Trummor ställs in så som hen vill ha de.
  • Stäms av trummisen.
  • Jag mickar upp trumsetet
  • Vi soundcheckar trumsetet, byter trasiga mick-kablar och flyttar mickar för att få bättre ljud in i datorn.
  • Sedan mickar jag upp basförstärkaren i ett annat rum. Jag kopplar även basen rakt in i datorn. ”line”. Men basist spelar i samma som rum som trummis. Båda har hörlurar.
  • Gitarr mickas inte upp denna dag utan kopplas rakt in i datorn, gitarrist får också hörlurar. Men hörs alltså bara i hörlurarna. ”Slaskgitarr”, denna gitarrinspelning kommer ej sparas.
  • Inspelning börjar, Alla tre spelar samtidigt och om trummorna ”sitter” på en låt så sparas tagningen. Om basen gjort några fel så lagas de direkt efter  tagningen.
  • Sedan är det dags för nästa låt. (och sedan nästa, och sedan nästa, och sedan nästa….)
  • När den sista sitter så är vi klara för dagen.
  • Allt jobb med trummorna, uppmickning och soundcheck tar lång tid.

 

Tidsåtgång dag 1 c:a 4-8h

 

 

Dag 2:

Gitarrist kommer. (övriga får närvara men behöver inte närvara)

  • Gitarrljud skruvas fram noggrant
  • Gitarrförstärkare mickas upp
  • Gitarrljud justeras igen
  • Inspelning börjar…
  • Datorn börjar krångla lite men det löser sig snabbt.
  • Gitarren läggs vers för vers, refräng för refräng.
  • Mycket omtagningar.
  • När alla låtar är klara är det dags för ”pålägg” tillexempel ”gitarrdubbar”, dvs. man spelar in gitarren likadant igen för att få ett fetare gitarrljud.
  • När detta är klart så är det dags för eventuella gitarrsolon.
  • Gitarrljudet ändras för soloinspelning
  • Gitarrsolon spelas på de olika låtarna
  • Mycket omtagningar
  • När alla solon sitter så är vi klara för dagen.

 

Tidsåtgång dag 2 c:a 4-8h

 

Dag 3:

 

Sångare/Sångerska kommer, eventuella bandmedlemmar som ska lägga körer kommer.

  • Att spela in sång är väldigt personligt och kan upplevas jobbigt för många okända eller kända sångare/sångerskor.
  • I 9 fall av 10 är det bättre om det sångaren/sångerskan är ensam med ljudteknikern när sången ska läggas, alternativt att en person från bandet också är med.
  • Sången mickas upp
  • Sångljudet beskrivs av artisten och ljudteknikern försöker ratta fram det sångljudet.
  • När sångljudet känns bra så börjar provinspelningar.
  • När man hittat rätt låt att börja med och det börjar kännas bekvämt med det ovana sångljudet från hörlurarna så är det dags att börja spela in ”leadsång”
  • Ofta jobbar man med att spela in en vers i taget och sedan en refräng/stick i taget.
  • Men andra sångare/sångerskor kanske hellre vill sjunga låten från början till slut, detta är svårt men om man lyckas så kan det bli bättre ”känsla” i sången.
  • Då och då så får resten av bandet komma in och tycka till om sången, men då är det viktigt att bandet berömmer sångaren/sångerskan och ger kreativ och utvecklande kritik och inte negativ.
  • När all sång är lagd och godkänd så är det dags för eventuella sångdubbar för att få ett starkare och fylligare sångljud på vissa ställen, detta är svårt
  • Det är svårt att sjunga exakt likadant varje gång och speciellt konsonanter i slutet på sångfraser har en tendens att hamna lite olika
  • När alla sångdubbar är lagda är det dags för eventuella stämmor som läggs av sångaren/sångerskan.
  • När alla eventuella sångstämmor är lagda så är sångaren/sångerskan klar för dagen.
  • Nu är det dags för eventuella körpålägg av andra bandmedlemmar, det kan vara stämsång, hockeykör, eller förstärkning i verser/refränger/stick.
  • Körer är svårt och ska helst vara färdigskrivna och intränade innan man ska lägga de i studion.
  • När eventuella körer är lagda så är det dags för eventuella andra pålägg, t.ex tamburin, ägg/shakers eller handklapp.
  • När eventuella pålägg är klara är vi klara för dagen.

 

Tidsåtgång dag 3 c:a 4-8h

 

 

Dag 4:

 

Mixning. Materialet som är inspelat måste nu mixas och editeras. Antingen av ljudteknikern eller av en helt annan person som bandet väljer.

  • Det bästa brukar vara om ljudteknikern gör detta tillsammans med en eller max två bandmedlemmar.
  • Det är en intensiv process och man behöver fokusera för att det ska bli bra.
  • Editera innebär att man tar bort inräkningar och andra konstiga ljud som inte ska vara med, exempelvis hostningar och prat eller konstiga knäpp mellan olika tagningar av gitarr.
  • Mixning innebär att de olika instrumentens och sångens volym ska vara välbalanserade gentemot varandra. ”man ställer nivåer”.
  • Men mixning innebär att ljuden även ska skulpteras med hjälp equalizer, compressor, reverb, delay och andra effekter. Detta är mycket kreativt och svårt arbete och ingen ljudtekniker i världen gör exakt likadant som någon annan.
  • När mixningen är klar för varje låt så är det dags för exportering/summering av låtarna ur musikprogrammet. Man lägger ihop de olika kanalerna till ett stereospår som går att lyssna på i en stereo, på CD,  vanlig dator eller mp3 spelare.
  • Bandmedlemmarna får nu ta hem materialet och lyssna och jämföra på varandras stereos och annat och då kanske ni upptäcker att något är för lågt, eller inte låter konstigt. Då kan det rättas till av ljudteknikern.
  • Sammanställ en lista tillsammans på de punkter ni vill ska rättas till.

 

Tidsåtgång dag 4 c:a 4-8h

 

Dag 5:

Mixning, det är bra om en eller flera bandmedlemmar är med nu.

  • Ljudteknikern mixar om och fixar det som finns på listan och levererar materialet igen. Förhoppningsvis är allt bra nu!
  • Om bandet vill att materialet ska mastras av ljudtekniker så kan de flesta ljudtekniker göra det nuförtiden. Annars kan bandet mastra mixen någon annanstans, det finns många mastringsföretag.

 

Tidsåtgång dag 5 c:a 1-4h

 

 

Dag 6

Mastring. Mastring är som mixning fast för själva stereospåret (left/right, alltså två kanaler)

  • Vid mastering så kan man och bör man använda sig av equalizer, compressor, limiter, stereoexpansion och andra effekter.
  • Mastring är en hel vetenskap i sig, men här bör man fråga sig vad materialet ska användas till. Är det ett riktigt ”skivsläpp” eller är det en demo som man vill leta gigs med?
  • Jag rekommenderar en professionell mastering vid en professionell användning av materialet, alltså något man kanske kommer tjäna lite/mycket pengar på. Annars kan det duga med en enklare mastering av mig/ljudteknikern.

 

Tidsåtgång dag 6 c:a 2-8h

 

Efter mastering så är allt helt klart… om man inte vill mastra om det för att det fortfarande inte är helt perfekt såklart. J

Efter eventuell om-mastering så är allt klart!

 

Bandet får sin ”master” antingen på usb- minne eller CD-skiva eller via skickafilen.se

 

Total tidsåtgång för alla 6 dagar är c:a 19-44h

 

Hur lång tid allt totalt tar beror mycket på bandets erfarenhet av inspelning, ljudteknikers erfarenhet av inspelning, instrumentens skick,

Hur noga eller perfektionistisk man är, hur många musiker det är i bandet. Hur mycket man har repat innan, Och en massa annat!

 

Vill man få ner tidsåtgången så måste man spela in ”live i studion”, det betyder att gitarr, bas, trummor spelas in samtidigt och sedan läggs sången i efterhand.

Detta förutsätter ett mycket välrepat band alternativt att man inte är speciellt kräsen över hur tajt inspelningen ska låta.

 

Detta är alltså min privata version på hur en inspelning kan gå till. Andra kanske tycker annorlunda men jag tror ändå att de flesta ljudtekniker och band som spelat in i en studio känner igen sig i detta.

 

Med vänlig hälsning

 

Andreas Westholm

Kommentera