Del 9 Mastering

Mastering verkar vara något som alla inte har full koll på.

Det är i och för sig inte så konstigt för tekniken är lite flummig, i viss mån godtycklig och obekant för många.

Tänkte i alla fall försöka sprida lite ljus kring denna process.

 

Mastering är något man gör EFTER  mixning av en låt/skiva. Vid mixningen så lägger man ju digitalt eller analogt ihop ett antal kanaler (vanligtvis någonstans mellan 16-100) till ett stereospår. Dvs. två kanaler som kallas Left och Right. Left och Right ska gå ut i varsin högtalare/hörlur.

Det är efterbehandlingen av detta stereospår som kallas mastering. En vanlig mastering går till så här:

Mix, dvs stereospår levereras till mastringsstudio, ibland med någon kommentar som ”höj basen”. Detta är möjligt men borde egentligen istället rättas till i mix. Sedan gör masteringsteknikern en analys om vad som ska göras med mixen för att få den att låta ännu bättre. Det är viktigt att lämna stereospåret obehandlat, dvs inga effekter på masterbussen vid bounce/export/nedmix just för att detta är masteringsteknikerns jobb.  Ibland kan man vid mix vilja ha en stereokompressor som ”limmar” ihop mixen lite på mastern, visst det kan vara OK men se då till att kompressorn arbetar mjukt och inte pajar dynamiken för mycket.

Vid mastringen så används en rad effekter avsedda för just mastering, masteringsteknikern bör få information om vad slutprodukten för musiken är, dvs. är det vinyl, CD eller internet det ska hamna på? (En vinyl klarar inte stereobas under c:a 200hz tillexempel… då kan nålen börja hoppa.) En vanlig effektkedja vid mastering kan se ut så här:

 

MASTERING

stereosignal in (musiken in)

stereoequalizer (finns det jobbiga frekvenser som bör skäras bort? är det basfattigt? är det för mycket information under 20hz och över 16khz? Här kan det rättas till.)

stereoexpander (en effekt som breddar ljudet och drar ut stereobilden mer åt sidorna, kan då ”höja” gitarr och andra panorerade instrument)

stereokompressor eller multibandskompressor (komprimerar dvs lägger ett mjukt/hårdare tak över mixen som håller ner saker som sticker ut, tillexempel hårda virvelslag, detta gör att mixen kan höjas lite mer  i volym utan att det spricker.

stereolimiter (en hård kompressor som kan ställas till att inte släppa igenom något alls vid ett visst värde, när man drar på ordentligt så försvinner dynamiken i musiken mer och mer, dvs skillnaden mellan topp och dalar i ljudvågorna jämnas ut och ljudet börjar lika en tjock korv. Detta kan vara just det man är ute efter eller fullkomligt förstörande av en bra mix. Det är med denna effekt man ”höjer volymen” på mixen, men på bekostnad av dynamiken. Det finns något som kallas masteringskriget som handlar om detta, bara att googla.)

stereosignal ut (färdig musik för CD, vinyl, internet)

En digital mix brukar vara i formatet 24bit 44,1khz eller 48khz. Detta är bättre än CD kvalitet, så i masteringen för CD så drar man ner kvaliteten till 16bit 44,1khz så att man kan få på materialet på en CD skiva. Denna process kallas dithering. CD kvalitet är i sin tur c:a 10ggr bättre än mp3. En wav 16bit 44,1khz som väger c:a 50mb väger som mp3 c:a 5mb.

 

Här kommer exempel på Masteringsstudios:

 

www.cuttingroom.se

www.cosmosmastering.se

www.servantstudio.com

www.thepanicroom.se

www.hufvud.se

www.replokal.com (här mastrar JAG snabbt och billigt men inte med samma kvalitet som de dyrare helt enkelt.)

 

 

Kommentera